Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem prohrál svůj boj s vegetariány

Káva, cigareta, letmá návštěva toalety. Ranní rutina. Do styku s ostatními lidskými bytostmi přicházím hned po ránu skrze virtuální sítě. Ne že bych nějak bytostně toužil sledovat příběhy každého svého kamaráda, ale o zápisky k nadcházející zkoušce holt někde poprosit musím. S nadějí v srdci se proklikávám zoufalými výkřiky bývalých spolužaček po onom bájném panu božském – vyšpulené rty, spoře oděná těla a všudypřítomná koupelnová atmosféra. Ale tu mně najednou zarazí fotka zcela jiného charakteru; spolužák, zarytý vegetarián, si vyfotil svůj dnešní oběd s následujícím popiskem: SOTÝROVANÁ BROKOLICE S PLÁTKY MANDLÍ A HOME-MADE CIBULOVOU BAGETKOU. A opravdu, po notné chvilce šifrování čehosi zeleného a bílého na fotografii vidím něco, co s hodně velkou mírou nadsázky můžeme nazvat poživatelným. Dostávám hlad a v hlavě se mi rodí provokativní nápad.

 

Do komentářů připojím svou fotografii: dokřupava upečený bůček na kmínu s bramborovou kaší. To, co následuje, tak nějak očekávám – stávám se terčem nařčení ze samolibosti, bezbožnosti, zneužívání dětí a kanibalismu. Je mi dokonce doporučeno se s masožravou deviací jít se léčit. Jsem veřejně lynčován! I přes očekávání mě vlna nenávisti a pohrdání poněkud zaskočí. Popadá mě smutek, a to zejména z poznámky, že porušuji práva zvířátek, když si dovolím je papat. Hystericky odbíhám na záchod, kde zbytky nebohého vepříka vyzvracím, abych se jim mohl následně omluvit.

Později se pokouším obhájit, zachránit své lidství. Poukazuji na skutečnost, že aby zvířátkům mohly být připsány koncepty práv a svobod, musely by být nejprve morálními agenty a vstupovat tak do morálních styků – aby medvěd nabyl práva, musel by se poté, co mi mou neopatrností roztrhal záda stanout před soudem a za svůj zločin nést patřičný trest. Bráním se seč můžu; s nadějí rozlišuji kvalitativně přírodu – s kamenem zacházím jinak než se srnkou – doufajíc, že mi vegetariánští přátelé dají za pravdu, když posadím člověka na vrchol této škály zacházení díky morálce a rozumu, a že šetrné využívání zvířat pro naše účely je ospravedlnitelné. Že obětovat primáta pro výzkum vakcíny, co zachrání stovky, ba i tisíce lidských životů je legitimním požadavkem. Leč marně. Veškeré mé intelektuální snahy obhájit morálnost mého činu jsou smeteny ze stolu, protože zvířátka jsou roztomiloučká a bylo by přece špatné jim ubližovat, natož je jíst.

S docházejícími silami se odhodlám k poslednímu vzdoru. Ukazujíc, že argumentování roztomilostí zvířátek je de facto sobecké, jelikož tím mí drazí vegetariánští přátelé poukazují pouze na své zájmy, totiž jejich rozplývání se nad nimi, a nikoliv na zájmy zvířátek, si vysloužím pouze všeobecný posměch a pohrdání. Prý jediný sobec tu jsem já, poněvadž hledím jen na svůj žaludek. Vzdávám to.

Takto osvěcen vyhazuji všechno z ledničky, co je živočišného původu. Příštího rána se studem vcházím do místního supermarketu. Do nákupního košíku vkládám pečivo, margarín, zeleninu a obiloviny. Spoustu obilovin. Vše bio, samozřejmě. V knihkupectví svědomitě koupím kuchařku Vegetariánská kuchařka pro gurmány. Po odzkoušení několika málo receptů musím přehodnotit svou definici gurmána a sám sebe označit za kulinářského barbara – jak jsem mohl po celý život přehlížet tu mdlou chuť cizrny a pohanky!

Nyní přede mnou čeká poslední úkol: přesvědčit svého věrného čtyřnohého přítele, že ostatní zvířátka jsou tu od toho, abychom oceňovali jejich roztomilost a krásu, nikoliv proto, aby skončili na našem talíři či v naší misce. Mistrně si osvojuji sofistikovanou vegetariánskou argumentaci. Leč pes na mne jen nechápavě kýve hlavou. Ale já svůj boj nevzdám! Nebudu mít doma masožravce! 

Autor: Matěj Kratochvíl | neděle 25.1.2015 9:00 | karma článku: 11,85 | přečteno: 717x
  • Další články autora

Matěj Kratochvíl

O povaze bolestné

Co svět světem stojí, každý ví, že zapnutá plotýnka pálí stejně jako právě uvařený čaj, jehož není zrovna nejmoudřejší se napít.

2.9.2015 v 21:13 | Karma: 5,94 | Přečteno: 267x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Jak být úspěšný v práci

„Tady dole to není zahrada štěstí, ale země lopoty, a každé potěšení, které k nám přichází, je jen povzbuzením k další práci, ve které máme uspět.“ Johann Gottlieb Fichte

25.7.2015 v 14:28 | Karma: 7,11 | Přečteno: 366x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Óda na pajzly

Pajzl. To tajuplné místo, jemuž se každý rozumný člověk snaží ze všech sil vyhnout. Zápach paralyzující nervovou soustavu, lepkavá podlaha, která vás znehybní a barman, u kterého nevíte, zda se smát, plakat anebo s křikem vyběhnout ven, do bezpečí venkovního světa, obejmout první strom na který narazíte předstírajíc, že je to vaše milovaná maminka. Přes to všechno si pajzl zachovává onen punc výjimečnosti a svou magickou atmosférou přitahuje ty nejprapodivnější individua z okolí, s největší pravděpodobností tedy i vás.

28.12.2014 v 9:00 | Karma: 14,08 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

O tom svátečním šílenství

Vánoce. Svátky klidu a míru, šťastně prožité chvíle ve společnosti těch, jež jsou nám nejbližší. Nebo přibližně tak nějak nám prezentují všemocná a všudypřítomná média, všemocní a všudypřítomní pseudomoudří a taky ti ostatní, co si myslí, že znají pravou povahu Vánočních svátků. A já s nimi vlastně ani nechci polemizovat. Vlastně nechci ani psát o Vánocích, ale o tom, co jim předchází.

25.12.2014 v 15:30 | Karma: 10,79 | Přečteno: 566x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Jak jsem cestoval trolejbusem

Jak jistě všichni díky našemu zpravodajství víme, počasí posledních dní příliš nepřeje vozidlům městské hromadné dopravy. Samozřejmě, brněnské šalinky, jak rád pojmenovává zdejší tramvaje místní básník, jsou obdařeny jistou aurou výjimečnosti, nicméně počasí neušetřilo ani je. Trolejbusy nevyjímaje. Dopravní podniky nás žádají, abychom cestování omezili na minimum. Avšak vyskytnou se situace, kdy člověk prostě musí ignorovat doporučení a rady zkušenějších a risknout to. Tak jako jsem dnes ráno musel riskovat já, když jsem se vydal vstříc přeplněné trolejbusové zastávce.

3.12.2014 v 16:15 | Karma: 31,01 | Přečteno: 5964x | Diskuse| Osobní

Matěj Kratochvíl

O úzkosti dneška

„Viděl jsem nejlepší hlavy své generace zničené šílenstvím, hystericky obnažené o hladu...,“ takovými slovy začíná neslavnější báseň Allena Ginsberga. Líbí se snad skoro všem. Líbila se i mě. Ale nastane okamžik, kdy pochopíte slova básníkova, kdy jim přiřknete význam vlastní, kdy ve slovech spatříte vlastní myšlenku, která hluboko v podvědomí vězela již dlouhé chvíle. Něco podobného se stalo i mně.

10.4.2014 v 9:00 | Karma: 11,06 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Ještě chvíli dítětem

Sedím na lavičce, v ruce si žmoulám cigaretu a do hlavy se pomalu vkrádá kocovina. Hřejivý alkohol z krve pomalu mizí a opouští mě, cítím jarní chlad. Přijíždí tramvaj. Pár lidí vystoupí, tucty jich nastoupí. Mačkají se a vrhají na sebe nevrlé pohledy. Vše pozoruji skrz své černé sluneční brýle. Jen co tramvaj odjede, na zastávce se objeví další nedočkavý dav. Tu a tam o mě někdo zavadí pohledem a s opovržením zkontroluje stav sociálních sítí na svém novém chytrém telefonu. Jsem podivná lidská karikatura v roztrhaných džínsech, vytahaném tričku a špinavém starém kabátě. Obklopuje mě kouřová aura. Odděluje mě od časoprostorového kontinua.

27.3.2014 v 13:05 | Karma: 12,18 | Přečteno: 699x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

O mé vysněné dívce

Vysoké, malé, blonďaté, ryšavé. Brunetky, černovlásky, silnější nebo jako vyžle. Chytrolínky, krasavice, ušlápnuté puťky, knihomolky, feministky nenávidějící vše v mužském rodě, náruživé dračice. Typologií něžného pohlaví je tolik jako kvítí na rozkvetlé louce. Takových možných originálních kombinací! A na člověku je, aby si mezi tím nepřeberným množstvím vybral tu jednu jedinou, řečeno slovy básníka, tu srdci nejbližší.

12.2.2014 v 19:00 | Karma: 10,29 | Přečteno: 767x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

První běh

Důvodů k tomu, aby člověk opustil pohodlný gauč, vyšel před dům a s úsměvem na tváři se rozběhl vstříc světu, může být nesčíslno; od ryze zdravotních, přes touhu po nakynutém a ocelově pevném pekáči „buchtiček“ až po mezní situace, jakési Heideggerovské existenciály, jež zcela pozmění člověku jeho vhled na svůj dosavadní život. Důvod, proč jsem se rozběhl já, je nicméně mnohem poetičtější – vadily mi křeče v nohou po neustálých atletických kreacích, kdy se pokouším sebrat ze země objekt končetinami, evolucí přizpůsobených k chůzi.

10.2.2014 v 17:00 | Karma: 7,49 | Přečteno: 308x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

O svobodné vůli

Posedávám ve své oblíbené kavárně. Místo vychlazené jedenáctky srkám zelený čaj a místo hltání cigaretového kouře okusuji tužku a škrábu do diáře. Mám rád rána v kavárně; z oken vidíte osamocená individua, jak proplouvají životem. Tu a tam se mihne skupinka školáků, která mě na pár chvil vytrhne z letargie. Několik ztracených duší vysedává uvnitř, jako by se v časoprostorovém vakuu snažily uniknout nutnosti žít. Svobodně jsem se rozhodl strávit své ráno, svůj čas, v tomto sociálním vzduchoprázdnu, abych se mohl zbavit přemnohých myšlenek.

7.2.2014 v 16:05 | Karma: 6,34 | Přečteno: 315x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Jak jsem byl nakupovat

„Jídlo v té ledničce samo neroste. Někdo ho musí dojít prvně nakoupit,“ opakovala mi vždy maminka, když jsem po desáté zvědavě otevíral dvířka ledničky v domnění, že v ní po čtvrt hodině najdu nějaký zapadlý pokládek, kterého jsem si při předchozím nahlédnutí nevšiml. Marně, přirozeně. Tak jsem si dnes vzal maminčinu radu k srdci, po dvaceti letech, a rozhodl se udělat krok vskutku nevídaný – dojít nakoupit.

31.1.2014 v 17:30 | Karma: 15,48 | Přečteno: 1055x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

O sebehojení

Říznutí, spálení, opaření, odření. Pád, řez, bodnutí, klopýtnutí, smažení nebo prachobyčejné koupání se. To všechno jsou příklady stovek, ba dost možná i tisíce možných způsobů, jak si lidé dennodenně svou neopatrností „vyzdobí“ své tělo nějakou tou modřinou.

27.12.2013 v 20:49 | Karma: 11,40 | Přečteno: 534x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 958x
Ten s dlouhými vlasy.

Seznam rubrik