Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak jsem byl nakupovat

„Jídlo v té ledničce samo neroste. Někdo ho musí dojít prvně nakoupit,“ opakovala mi vždy maminka, když jsem po desáté zvědavě otevíral dvířka ledničky v domnění, že v ní po čtvrt hodině najdu nějaký zapadlý pokládek, kterého jsem si při předchozím nahlédnutí nevšiml. Marně, přirozeně. Tak jsem si dnes vzal maminčinu radu k srdci, po dvaceti letech, a rozhodl se udělat krok vskutku nevídaný – dojít nakoupit.

Po maminčině vzoru jsem si vzal do ruky poslušně lístek papírku, tužku a začal otevírat skříňky a zapisovat si jednotlivé položky, abych náhodou na nic nezapomněl. „Takže, jednu hladkou mouku,“ říkal jsem si nahlas sám pro sebe, „dvě másla; určitě ne žádný margarín, to přeci není máslo, ledový salát, zeleninu a tuňáka na salát, mléko, vejce, pečivo, uzeniny… nějaké ty minerálky. To by prozatím mohlo stačit.“

Než jsem se vypravil na toto páteční dobrodružství, patřičně jsem se připravil: vysprchovat, oholit, navonět, vyčistit zuby a navléci se do alespoň trochu reprezentativního ošacení. Sbalil jsem si rozkládací přepravky, nasedl do auta a vyrazil do nejbližšího marketu.

Dobrých patnáct minut mi trvalo, než jsem našel místo k parkování – samo sebou na tom nejvzdálenějším místě od vchodu. S dobrou náladou jsem si půjčil košík a namířil si to do obchodu. Když do mě hned po překonání kovového turniketu vrazila paní středního věku, reagoval jsem vlídným „v pořádku“ doprovázené milým přátelským úsměvem. Odpovědí na mé gesto bylo jakési zahuhňání, z kterého by méně otrlá povaha mohla vyčíst: „Koukej, kam šlapeš, spratku!“

Jako nezkušený nákupčí jsem pokračoval k prvnímu regálu, co se mi naskytl. Pokukoval jsem po nepřeberném množství čehosi, tvářejíce se jako káva. Trvalo mi několik minut a šťouchanců (na reakce jsem již rezignoval), než se můj orientační smysl vzpamatoval a mé první nákupní krůčky vedli k sekci s mléčnými výrobky. Celou cestu k chlazeným regálům se mi na mysl vkrádal pocit podivné sklíčenosti; neuvěřitelné množství lidí s výrazem hladového lovce mamutů, neuvěřitelné množství produktů, o jejichž existenci jsem dodneška neměl nejmenší tušení, a mezi těmito dvěma iracionálními majoritami jeden bezbranný nákupní panic.

Za první cíl jsem si vybral máslo. Kupodivu jsem jej našel snadno; pomyslným háčkem však bylo vybrat si. Zprvu jsem zkoumal každou jednotlivou značku a přirozeně i cenu, ale po několika ne příliš lichotivých komentářích spolunakupujících jsem šáhl po Másielku – aspoň to sympatické máslo, když ne lidé. U palety s mlékem jsem konečně pochopil onu nejapnou českou poznámku „asi dávají něco zadarmo“. Původně jsem opravdu chtěl vzít tři krabice toho zlevněného mléka, ale musel bych odstrčit, povalit a obchodně anihilovat asi tři babičky, jednu budoucí maminku a dva pány – ti všichni se nevraživě vrhali na několik posledních kartonů. Spokojil jsem se proto s dvěma krabicemi Madety. Ty sice stály dvakrát tolik, ale ušetřily mi mravní svědomí a relativně zdravý rozum. Alespoň prozatím.

Pečivo jsem již vybral bez problémů – žádné na mne nezbylo; spokojil jsem se s baleným chlebem a několika měkkými, bakteriemi poprskanými maketami rohlíků. Po aplikaci okoukané metody „přiběhni, zvaž a zmiz“ se v košíku objevila i nějaká ta zelenina. Při čekání fronty na oddělení s masem jsem si stihl na svém chytrém telefonu zahrát i několik kol Naštvaných ptáků. „Kilo osmdesát, může být?“ ptá se mě prodavačka. Apatickým výrazem odpovídám: „Zastřelíte mě, prosím?“

Místo minerálek, jež pije celá rodina, vkládám do košíku karton piva v plastovém obalu, které piji jen já. Frontu u pokladen trávím bezmyšlenkovitým sledováním vteřinové ručičky na hodinkách. Úsměv pokladní zpražím pohledem naprostého zoufalce. Ta mi vše s až výsměšným úsměvem namarkuje. Platím a poraženecky odcházím k autu, kde vše poslušně naskládám do bedýnek. Vrátím košík, nastartuji a odjíždím z této obchodní džungle. Než se z přeplněného parkoviště dokážu vymanit, vytroubím jednoho frajírka, co mi nedal přednost zprava, jednu paní, že prudce zabrzdila, a sympatickou slečnu, která byla zkrátka až moc sympatická.

Doma se rezignovaně posadím na gauč a dumám nad psychickou odolností nejenom mých rodičů, ale všech, co bez mentální újmy dokážou toto šílenství přežít. Při těch myšlenkových pochodech si vzpomenu na Nietzscheho nadčlověka. Zamyšlení ústí v úvahách nad smyslem života a vzniku vesmíru. Po chvilce přemlouvání přece jen vybalím a zjistím, že jsem polovinu věcí stejně zapomněl. Namažu si krajíc baleného chleba, který nekřupe, máslem, které jak později zjistím, není máslem, ale směsnou pomazánkou. Ještě že ten med od babičky je pravý. A to pivo. Snad.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Matěj Kratochvíl | pátek 31.1.2014 17:30 | karma článku: 15,48 | přečteno: 1055x
  • Další články autora

Matěj Kratochvíl

O povaze bolestné

Co svět světem stojí, každý ví, že zapnutá plotýnka pálí stejně jako právě uvařený čaj, jehož není zrovna nejmoudřejší se napít.

2.9.2015 v 21:13 | Karma: 5,94 | Přečteno: 267x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Jak být úspěšný v práci

„Tady dole to není zahrada štěstí, ale země lopoty, a každé potěšení, které k nám přichází, je jen povzbuzením k další práci, ve které máme uspět.“ Johann Gottlieb Fichte

25.7.2015 v 14:28 | Karma: 7,11 | Přečteno: 367x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Jak jsem prohrál svůj boj s vegetariány

Káva, cigareta, letmá návštěva toalety. Ranní rutina. Do styku s ostatními lidskými bytostmi přicházím hned po ránu skrze virtuální sítě. Ne že bych nějak bytostně toužil sledovat příběhy každého svého kamaráda, ale o zápisky k nadcházející zkoušce holt někde poprosit musím. S nadějí v srdci se proklikávám zoufalými výkřiky bývalých spolužaček po onom bájném panu božském – vyšpulené rty, spoře oděná těla a všudypřítomná koupelnová atmosféra. Ale tu mně najednou zarazí fotka zcela jiného charakteru; spolužák, zarytý vegetarián, si vyfotil svůj dnešní oběd s následujícím popiskem: SOTÝROVANÁ BROKOLICE S PLÁTKY MANDLÍ A HOME-MADE CIBULOVOU BAGETKOU. A opravdu, po notné chvilce šifrování čehosi zeleného a bílého na fotografii vidím něco, co s hodně velkou mírou nadsázky můžeme nazvat poživatelným. Dostávám hlad a v hlavě se mi rodí provokativní nápad.

25.1.2015 v 9:00 | Karma: 11,85 | Přečteno: 717x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

Óda na pajzly

Pajzl. To tajuplné místo, jemuž se každý rozumný člověk snaží ze všech sil vyhnout. Zápach paralyzující nervovou soustavu, lepkavá podlaha, která vás znehybní a barman, u kterého nevíte, zda se smát, plakat anebo s křikem vyběhnout ven, do bezpečí venkovního světa, obejmout první strom na který narazíte předstírajíc, že je to vaše milovaná maminka. Přes to všechno si pajzl zachovává onen punc výjimečnosti a svou magickou atmosférou přitahuje ty nejprapodivnější individua z okolí, s největší pravděpodobností tedy i vás.

28.12.2014 v 9:00 | Karma: 14,08 | Přečteno: 559x | Diskuse| Ostatní

Matěj Kratochvíl

O tom svátečním šílenství

Vánoce. Svátky klidu a míru, šťastně prožité chvíle ve společnosti těch, jež jsou nám nejbližší. Nebo přibližně tak nějak nám prezentují všemocná a všudypřítomná média, všemocní a všudypřítomní pseudomoudří a taky ti ostatní, co si myslí, že znají pravou povahu Vánočních svátků. A já s nimi vlastně ani nechci polemizovat. Vlastně nechci ani psát o Vánocích, ale o tom, co jim předchází.

25.12.2014 v 15:30 | Karma: 10,79 | Přečteno: 566x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Varšava jako první polské město zakázala kříže na úřadech, opozice se bouří

17. května 2024  7:21

Varšava jako první město v převážně katolickém Polsku zakazuje kříže v městských úřadech a...

Texaský guvernér omilostnil muže odsouzeného na 25 let za zabití demonstranta

17. května 2024  7:04

Guvernér Texasu Greg Abbott udělil milost muži, odsouzenému k dvaceti pěti letům vězení za to, že v...

Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou

17. května 2024  6:42

Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...

Ruské letouny omylem svrhly nejméně 38 bomb na vlastní území, píší i ruská média

17. května 2024  6:31

Nejméně 38 leteckých bomb svrhly ruské letouny za poslední tři měsíce na ruské a okupované území na...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 958x
Ten s dlouhými vlasy.

Seznam rubrik